Toimitus- ja takuuehdot
1.9.2024
Yleistä
Yksityisasiakkaiden, yritysasiakkaiden ja taloyhtiöiden asennussopimukset tehdään Valttikatteen myyntibrändin kautta. Valttikate on PSPinnoite Oy:n omistama myyntibrändi, ja kaikki sopimukset solmitaan PSPinnoite Oy:n nimissä. Kauppasopimus astuu voimaan PSPinnoite Oy:n (jäljempänä ”Valttikate”) ja tilaajan välillä, kun PSPinnoite Oy lähettää tilaajalle kirjallisen tilausvahvistuksen.
Selventävä kohta: Vaikka nämä ehdot on laadittu turvaamaan molempien osapuolten oikeudet ja varmistamaan asennusprojektin sujuvuus, Valttikate pyrkii aina ratkaisemaan mahdolliset ongelmat joustavasti ja asiakaslähtöisesti. Tarkoituksenamme on varmistaa, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä ja että työt sujuvat ilman tarpeettomia viivästyksiä tai haasteita.
Hinnat
Kulloinkin voimassa olevat hinnat ovat nähtävissä Valttikatteen asennuslaskurissa. Annetut hinnat sisältävät aina asennustyön, tuotteet sekä asennuksessa tarvittavat pientarvikkeet.
Asennustyön aloitusmaksu (asennusstartti) sisältää asennusauton, asennustyössä tarvittavat työkalut, asennustyön alkuvalmistelut sekä matkustamiseen käytettävän ajan.
Annetut hinnat perustuvat tilaajan antamiin kappale- ja metrimääriin. Laskutus tapahtuu toteutuneiden määrien mukaan siten, että asennetut metrimäärät pyöristetään ylöspäin lähimpään tasametriin (esimerkkinä 3,5 metrin tikkaat laskutetaan 4,0 metrinä).
Seuraaviin tuotteisiin sovelletaan 3,0 metrin minimilaskutuspituutta:
- Alastulot (syöksyputket)
- Lumiesteet
- Kattosillat
Mikäli tilattujen tuotteiden määrä on niin suuri, ettei niitä voida asentaa yhden työpäivän (8 tuntia) aikana, laskutetaan asiakkaalta ylimääräinen päiväkohtainen aloitusmaksu, joka esitetään automaattisesti laskelmalla tilausvaiheessa sekä tämän dokumentin sivulla 4 (liite 1).
Asennustapa
Toimituksessa noudatetaan ensisijaisesti Valttikatteen tuotteiden asennus-, käyttö- ja huolto-ohjetta ja toissijaisesti RT-yleisohjetta. Lisätietoja tuotteiden asennustavasta löydät asennustapaselostus-dokumentista.
Tilaajan velvollisuudet
Tilauksen tietojen oikeellisuus
Asennuslaskurin antaman hinnan pitävyyden edellytyksenä on oikein annetut tiedot kohteen ominaisuuksista ja tarvittavista tuotteista. Halutessaan tilaaja voi antaa vain suuntaa antavat arviot asennettavien tuotteiden metrimääristä. Laskutus tapahtuu aina toteutuneiden määrien mukaisesti.
Asennusvalmius
Tilaajan tulee huolehtia siitä, että kohde on asennusvalmis sovitun asennusviikon alkuun mennessä. Tämä sisältää sen, että asennuspaikka on esteetön ja että asennustyön suorittaminen on mahdollista. Tilaajan tulee raivata mahdolliset esteet, kuten pensaikot, ja varmistaa henkilönostimen esteetön pääsy asennuskohteeseen. Mikäli asennuspaikka ei ole esteetön tai asennustyön suorittaminen edellyttää lisätoimenpiteitä, Valttikate pidättää oikeuden laskuttaa ylimääräisistä kustannuksista tai työstä hinnaston mukaisesti.
Tilaajan tulee huolehtia siitä, että kohde on asennusvalmis sovitun asennusviikon alkuun mennessä.
Asennusvalmius tarkoittaa alla lueteltuja asioita, jotka ovat tärkeitä asennustyön onnistumiseksi ja työturvallisuuden varmistamiseksi.
- Tilaajan tulee varmistaa rakenteiden valmius täysimääräisesti siten, että kaikki tilatut tuotteet voidaan asentaa määriteltyjen ohjeaikojen puitteissa. Mikäli rakenteiden puutteellisuudesta johtuen työn suorittaminen loppuun edellyttää ylimääräistä asennuskäyntiä, veloitetaan ylimääräisistä asennuskäynneistä hinnaston mukainen asennusstartti (ks. sivu 4).
- Ellei ole toisin tilaussopimuksella sovittu, tilaajan tulee purkaa mahdolliset vanhat järjestelmät ja tuotteet ennen sovittua asennusajankohtaa. Tilaaja vastaa myös vanhojen järjestelmien poiskuljettamisesta, ellei kyseistä palvelua ole erikseen tilattu.
- Yli 1-kerroksisissa kohteissa (räystäskorkeus yli 4 metriä maasta) sekä kattoturvatuotteita tilatessa kaikilla yli 27° jyrkillä katoilla tilaaja vastaa maastosta ja asennuspaikan ympäristöstä mahdollistaen henkilönostimen esteettömän ja yhtenäisen kulun sekä vapaan käytön noin neljän metrin etäisyydellä asennettavasta rakennuksesta. Mikäli asentajat joutuvat raivaamaan työskentelytilaa tai odottamaan työskentelypaikan vapautumista, veloitetaan turhaan käytetystä/kuluneesta ajasta 65,00 € / tunti. Urakoitsija ei vastaa henkilönostimen käytöstä aiheutuneista vaurioista pihapiiriin (esim. nurmikolle, pensaille, puille tai istutuksille).
- Tilatessa seinätikkaita tai alastuloja, tulee tilaajan merkitä kyseisiin kohtiin lopullinen maanpinnan korko ennen asennusta, elleivät kaivot tai loiskekupit ole jo paikallaan asennuksen alkaessa. Jos korkoja ei ole merkitty asennuksen alkaessa, asentajat asentavat tuotteiden alapinnan koron oman asiantuntevan arvionsa mukaisesti. Jälkikäteen tehtävistä asennusmuutoksista veloitamme hinnaston mukaisen asennusstartin (ks. sivu 4) sekä 65,00 € / tunti.
- Uudiskohteissa tilaajan ei tule poistaa räystäillä olevia turvakaiteita ennen kattovarusteasennusta. Kaiteet on kuitenkin poistettava ennen kourujen ja alastulojen asennusta.
- Tilaajan on poistettava mahdolliset rakennuksen ympärillä olevat rakennustelineet ennen kourujen, alastulojen ja seinätikkaiden asennusta, ellei asennusta ole erikseen sovittu suoritettavaksi asennustelineiltä.
- Asennuspaikalla on oltava saatavilla sähkövirta asennuskaluston käytön mahdollistamiseksi.
Toimitus
Toimitus tapahtuu ennalta sovittuun osoitteeseen Manner-Suomessa palvelun aloitussivulla mainituille postinumeroalueille. Kohteeseen on oltava katkeamaton maantieyhteys.
Asennustyö toimitetaan tilaajan valitsemalla viikolla (maanantai–perjantai) kello 7.00–20.00 välillä.
Mikäli toimitusaikaan tulee viivästyksiä tilaajasta johtuen, uusi toimitusaika sovitaan erikseen.
Maksutavat
Asennustilauksen maksaminen tapahtuu työsuorituksen jälkeen lähetettävällä sähköposti- tai kirjelaskulla. Maksuaikaa laskulla on 14 vuorokautta.
Tarkistamme tilaajan luottokelpoisuuden tilauksen tekemisen jälkeen. Mikäli tilaaja kieltää luottotietojen tarkistamisen tai tilaajalla on luottohäiriömerkintä, pidätämme oikeuden pyytää ennakkomaksun tai evätä tilauksen.
Maksumuistutus ja viivästyskorko
Maksun viivästymisestä Valttikate perii viivästyskorkoa voimassa olevan korkolain mukaisesti.
Peruutusoikeus
Asennustilauksen voi peruuttaa maksutta valittua asennusviikkoa edeltävän kalenteriviikon aikana. Esimerkiksi viikolle 20 tilatun asennuksen voi peruuttaa maksutta viikon 19 aikana. Asennustilauksen peruutus on tehtävä kirjallisesti sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@valttikate.fi.
Mikäli asennustilaus perutaan asiakkaan toimesta samalla kalenteriviikolla, kun asennus on tilattu suoritettavaksi, perimme peruutusmaksua 20 % tilauksen kokonaishinnasta.
Takuuehdot
Yleisesti
Valttikate myöntää kolmen (3) vuoden takuun toimittamilleen tuotteille ja suorittamilleen asennustöille. Takuu koskee PSPinnoite Oy:n Suomessa sijaitseviin asuin-, liike- ja teollisuusrakennuksiin toimittamien sadevesijärjestelmien, talotikkaiden ja kattoturvatuotteiden (lumiesteet ja kattosillat) pinnoitteita ja asennuksia. Takuu ei kata välillisiä vahinkoja.
Takuun kattavuus
Takuun voimassaolo edellyttää käyttö- ja huolto-ohjeiden noudattamista.
Takuu koskee seuraavia sään ja ilmaston aiheuttamia vaurioita:
- Pinnoitteen irtoaminen sadevesijärjestelmästä
- Pinnoitteen säröily ja lohkeaminen sadevesijärjestelmästä
- Sinkkipinnan irtoaminen talotikkaista ja kattoturvatuotteista
- Pulveripolttomaalauksen irtoaminen ja lohkeaminen talotikkaista ja kattoturvatuotteista
- Tuotteen irtoaminen jään, lumen ja/tai veden aiheuttaman kuormituksen vaikutuksesta.
Takuun ulkopuolelle jäävät
- Tasainen värisävyn muutos, haalistuminen ja likaantuminen
- Leikkauspinnoista puuttuva pinnoite ja niissä ilmenevä kevyt pintaruoste
- Tuotteiden keväisen ja syksyisen roskienpuhdistuksen suorittamatta jättämisestä aiheutuvat vahingot
- Valttikate ei vastaa puutteellisesta kateylityksestä johtuvista vedenkourun takaa valumisesta ja tästä mahdollisesti johtuvista vauri-
oista otsalaudassa tai muussa rakennuksen osassa. - Kourun takareuna saattaa aaltoilla otsalautaan nähden, tällä ei
kuitenkaan ole toiminnallista vaikutusta järjestelmään. - Turvavarusteiden kunnossa pysymisen ja huollon suorittamatta jättämisen sekä lumikuorman puhdistamatta jättämisestä aiheutuvat vahingot
- Rakennuksen tai sen osan mahdollisesta painumisesta tai kiinnitysalustojen irtoamisesta johtuvat ongelmat
- Seisova vesi kourussa: Kourussa saattaa esiintyä keskeltä mitattuna enintään 15 mm seisovaa vettä, joka voi johtua ulkonäkösyistä tehdystä kompromissista tai otsalaudan kapeudesta tai väheisestä määrästä syöksyjä eli enintään 10 metriä kourua ja 1 alastulo. Tämä seisova vesimäärä ei vaikuta järjestelmän toimivuuteen eikä kuulu takuun piiriin.
- Valttikate ei vastaa nostimesta mahdollisesti aiheutuvia vaurioita pihaan tai muuhun välittömään ympäristöön (nurmikot, istutukset, puut, pensaat yms.).
Tilaajan vastuulla on
- Sadevesijärjestelmän huolto ja puhdistus Valttikatteen toimittaman huolto-ohjeen mukaisesti. Huoltamattoman sadevesijärjestelmän tukkeutuminen tai rikkoutuminen ei kuulu Valttikatteen takuun piiriin.
- Tilaajan on noudatettava Valttikatteen toimittamaa kaivo-ohjetta, jotta syöksytorvesta tuleva vesi ohjautuu sadevesikaivoon tarkoituksenmukaisesti. Valttikate ei voi vaikuttaa sadevesikaivojen tai loiskekuppien sijaintiin.
- Kattoturvatuotteiden kiinnityksen tiiveyden tarkistaminen vuosittain ja niiden huoltaminen Valttikatteen toimittaman huolto-ohjeen mukaisesti. Valttikate ei vastaa mahdollisista vuodoista, mikäli vuosittaisia tarkastuksia ei ole suoritettu ajallaan.
- Tilaajan on noudatettava Valttikatteen huolto-ohjeita, jotta sadevesijärjestelmien, kattoturvatuotteiden ja tikkaiden takuu pysyy voimassa. Erityistä huomiota on kiinnitettävä tuotteita rasittavien lumimassojen puhdistukseen huolto-ohjeiden mukaisesti.
- Tilaaja vastaa, että tuotteiden kiinnityskohdat, eli räystäslaudat sekä seinä- ja kattorakenteet ovat kunnossa ja kestävät asennettavien tuotteiden aiheuttaman rasituksen.
- Lumiesteiden osalta takuu ei kata toimituksia, jotka on tilattu vastoin Valttikatteen lumiesteiden mitoitusohjetta.
Takuukäsittely
Takuu alkaa laskun päiväyksestä. Takuukäsittelyn edellytyksenä on, että reklamaatio tehdään kirjallisesti joko vapaamuotoisena tai Valttikatee:lta saatavalla kaavakkeella. Vialliset tai vaurioituneet tuotteet tai työt Valttikate korvaa joko uudella materiaalilla tai korjaa korjattavissa olevat virheet valintansa mukaan. Valttikate ei korvaa välittömästi tai välillisesti aiheutuvia kustannuksia tai vahinkoja. Korjatut tai vaihdetut tuotteet ovat takuun alaisia sen ajan, joka alkuperäisestä takuusta on jäljellä. Takuuajan päättymisen jälkeen reklamaatiot korjataan asiakkaan kustannuksella.
Ylivoimainen este
Valttikate ei vastaa tilauksen toimituksen estymisestä, vaikeutumisesta tai myöhästymisestä Valttikatteen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta, kuten sodasta, luonnonmullistuksesta, vienti- ja tuontikiellosta, viranomaisen päätöksestä, yleisen liikenteen häiriintymisestä tai muusta vastaavasta.
Erimielisyydet
Erimielisyydet tilaajan ja Valttikatteen välillä pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti neuvottelemalla. Mikäli tämä ei onnistu, tilaaja voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan, joka voi sovitella riitaa. Mikäli tämäkään ei onnistu, tilaaja voi viedä asian kuluttajariitalautakuntaan. Lautakuntakäsittely on molemmille osapuolille maksuton. Jos riita päätyy tuomioistuimeen, se käsitellään Valttikatteen kotipaikan käräjäoikeudessa.
LIITE 1
Asennusstarttimaksujen hinnat, voimassa alkaen 1.9.2024.
Ensimmäinen päivä 315,00 €
Seuraavat päivät 157,50 €
Muut hinnat
Tuntityö 65,00 € / tunti
Henkilönostimen päivävuokra 220 € / päivä
Turha käynti (toteutuneen kulujen mukaan) 315 €maksimissaan
Kaikki hinnat ALV 0% %.